Hippoterápia története |
Gyógylovagoltatás
területei |
Terápiás lovaglás a
gyakorlatban |
|||
Terápiás lovaglás és
a betegségek |
Terápiás lovaglás
hatása |
Linkek |
|||
email: ildikogal@inbox.com |
|
|
|
|
Miben
segít a lovasterápia?
A lovasterápiát neurológiai betegségek, ortopédiai
problémák, pszichés zavarok, érzelmi és mentális zavarok, érzékszervi
fogyatékosságok esetén alkalmazzák. A lovasterápia a ló, a lovaglás és a lóval
való foglalkozás hatásait használja fel gyógyításra, fejlesztésre. A
lovasterápia több ágát különböztetjük meg, attól függően, hogy milyen
problémával érkezik a páciens és hogy milyen módon, milyen célkitűzéssel
foglalkoznak vele.
Magyarországon
a lovasterápia egy viszonylag új, kiegészítő eljárás. Annyi azonban bizonyos,
hogy a gyógylovagoltatás fajtáinak meghatározásakor nyugodtan tekinthetjük
példának a Nyugat-Európában régóta kialakult rendszerezést. Ennek alapján
kétféle irányzatot különböztetünk meg:
1. az egyik “csak” kiegészítő eljárás, amely tudatosan
megtervezett, célzott és csak klinikai rehabilitációval lehet eredményes
2. a másik irányzat egy speciálisan kialakított
szabadidős tevékenység, melyben egy időben fellépő terápiás hatások kerülnek
kihasználásra
Gyógylovagoltatás területei
Kiegészítő eljárás |
Szabadidős tevékenység |
Szabadidős tevékenység területei
Hippoterápia |
Gyógypedagógiai
célú (
fejlesztő ) lovaglás és lovastorna |
Akadályozottak
sportlovaglása |
1. A hippoterápia
A hippoterápia mozgásszervi
rendellenességek, tartás és mozgási funkciók hibája esetén használatos terápiás
eljárás. A hippoterápia során a ló egy “élő gyógyászati segédeszköz”. A
kezelést általában hippoterápiás végzettségű gyógytornász vagy szomatopedagógus
(mozgásszervi betegekkel foglalkozó gyógypedagógus) végezi. A hippoterápia a
neurológia törvényszerűségein alapuló terápia, melyen belül a lónak az
emberével hasonló mozgás lefutását és a fellépő háromdimenziós mozgásimpulzusokat
használja fel, amelyek a ló hátsó lábából indulnak ki, és futnak végig előre a
ló gerincén, amihez a lovas a medencéjével kapcsolódik. Ez olyan tartási és
egyensúlyreakciókat vált ki a lovasból, amelyek egészséges járás esetén
automatikusan kiváltódnak. A ló mozgását filmes analízissel és EMG-vel
vizsgálva kiderült, hogy az olyan szinuszhullámot ír le, melynek alapján
elmondható, hogy mozgásképe egyezik az ember járásképével.
Éppen ezért a szakemberek a
hippoterápiát főként neurológiai betegségek és ortopédiai korképek esetében
javasolják. A kezelés során javul a résztvevő személy tartása, ízületi
mozgékonysága erősödik, nyúlik az izomzata, fejlődik az érzékelése, javul az
egyensúlyérzéke és mozgáskoordinációja. A folyamat úgy megy végbe, hogy a ló
hátsó lábainak és medencéjének mozgása áttevődve a lovasra olyan tartási
reakciókat vált ki, melyek járáskor automatikusan kiváltódnak. A központi
idegrendszer így megkapja azokat az ingereket, amelyek járáskor alakulnának ki.
A lovon való ülés széles, nyitottabb
ülést követel meg az embertől. Központi idegrendszer sérülteknél, bizonyos
fejlődési rendellenességeknél az ún. spasztikus, azaz görcsös testtartásért
felelős izmok, így a combközelítő izmok, görcsös, merev tartása nehezíti a
járást. A lovaglóülés ezeket az izmokat passzívan kényszeríti a helyes
tartásba, lazítja, nyújta őket, mivel a lovon való megmaradáshoz kifelé
fordított lábtartás szükséges. A nyújtó és lazító gyakorlatok a gyógytornásszal
végzett mozgásterápiának is részei. A lovaglás előtt is szükséges egyfajta
előtornáztatás.
2.
Gyógypedagógiai célú vagy fejlesztő lovaglás
A gyógypedagógiai célú vagy fejlesztő
lovaglást és a lovastornát a szakemberek elsősorban pszichés problémák,
kommunikációs, viselkedésbeli, tanulási zavarok, valamint értelmi
fogyatékosság, autizmus esetén javasolják. Lehet egyéni vagy csoportos
foglalkozás lovasterapeuta végzettségű gyógypedagógus vagy pszichológus
vezetésével. Itt a ló mindhárom jármódját igénybe vesszük a kezelések alatt, a
résztvevők nyereggel, szőrén vagy voltizshevederrel is lovagolhatnak.
Voltizsálás során a paciensek tornagyakorlatokat sajátítanak el álló, illetve
járó lovon. A gyógypedagógiai lovaglás során az ember-ló együttműködése
eredményeképpen létrejövő pszichológiai értékek kerülnek előtérbe az egyén
fejlesztése érdekében. A terápia során a legfontosabb a lóval való közvetlen
kontaktus, a testének a melege, puhasága, járásának ringatása, melyek segítenek
kikapcsolni a káros külső és belső ingereket. Ezt a közelséget játékos
gyakorlatokkal, különféle utasításokkal lehet elérni, pl. “Nyúlj fel a
labdáért!”, “Nézd meg a fülét!”. A ló közelségének pozitív hatása miatt a
kezelések nemcsak lovaglásból, hanem foglalkozások előtti/utáni simogatásokból,
lóápolásból is állnak. Ez azért is fontos, hogy a gyerekek ráhangolódhassanak a
rájuk váró feladatra. A gyermekek általában nem félnek a lótól, esetleg
kezdetben a magasságtól és a mozgástól, de ez gyorsan oldódik és egyre
magabiztosabbak, bátrabbak lesznek, határozottságuk, felelősségérzetük nő,
csakúgy mint egészséges társaiknak. A terápia szerves része a ló gondozása,
ápolása, ami komoly pedagógiai hatást vált ki, hiszen növeli a gyermek
felelősségtudatát, kötelességtudatát, és fejleszti szociális érzékét.
3. Akadályozottak
sportlovaglása
Akadályozottak sportlovaglása
(parasport), a gyógylovaglás ezen ága a szabadidő kellemes és hasznos
eltöltését, valamint sportolási lehetőség kiszélesítését célozza meg. Akik -
főként a terápiás kezelés eredményeképpen - képessé válnak valamely lovassport
űzésére, akár egymással, akár egészséges társaikkal is összemérhetik tudásukat,
természetesen kompenzatorikus segédeszközök, pl. kétujjas kesztyűk, biztonsági
kapaszkodók, megemelt kápájú, görgőkkel, csatokkal ellátott nyergek segítségével,
amik megteremtik nemcsak a versenysport, hanem a szabadidősport és a
fogathajtás lehetőségét is. Az akadályozottak sportlovaglásának a szabadidő
kellemes eltöltése mellett tehát társadalomintegrációs szerepe is van.