Hippoterápia története |
Gyógylovagoltatás területei |
Terápiás lovaglás a
gyakorlatban |
|||
Terápiás lovaglás és
a betegségek |
Terápiás lovaglás
hatása |
Linkek |
|||
email: ildikogal@inbox.com |
|
|
|
|
|
Kezdetben a legfontosabb feladat az,
hogy a gyermekek megbarátkozzanak a lovakkal és megtanulják, hogyan kell
viselkedniük a lovak környezetében, megtanulják az alapvető biztonsági
“előírásokat”, szokásokat, meg kell ismertetni velük a
lóápolással kapcsolatos mindennapi tennivalókat, melyek a következők:
figyelemfelhívás a veszélyforrásokra
a lóval, lakhelyével, életmódjával, testtájaival való
ismerkedés
a ló körüli munkák, gondozási feladatok megtanulása és
végzése
a ló le- és felszerszámozásának megismerése, sorrendiség
betartása
a gyermek kommunikációjának, kapcsolatteremtő képességének
kialakítása, fejlesztése
a lóhoz való helyes közeledés, a lóval való helyes bánásmód
kialakítása során a helyes beszéd és viselkedés megtanulása, mind a lóval, mind
társaival szemben - szociális viselkedésük fejlesztése
magatartási problémák csökkentése, helyes személyiségi
jegyek, tulajdonságok (felelősségtudat, önfegyelem, egymás munkájának
megbecsülése, kiegészítése, megerősítése)
pszichés és testi képességek fejlesztése ( gondolkodás,
mozgáskoordináció, egyensúlyérzet, problémamegoldó képesség gazdaságos mozgásszervezés,
laterális fejlődés )
Ezután következnek a konkrét
lovaglási helyzetekhez kapcsolódó gyakorlatok:
lóra felszállás, leszállás
ülésbiztonságot kialakító gyakorlatok
egyensúlyt fejlesztő gyakorlatok
törzs-, kar-, lábgyakorlatok (eszközökkel)
A voltizsheveder
a kezdő lovasok oktatásában nagy segítséget nyújt, méretéből adódóan nem
változtat a ló és a lovas szoros kontaktusán, mindamellett lehetővé teszi
szükség esetén a lovas megkapaszkodását, egyensúlyának visszanyerését.
A lovagoltatás során a következő
feladatokat igyekeznek a gyerekekkel megvalósítani:
egy ellazult izomállapot megéreztetése, megtanulása állásban
és lépésben, mely a ló ritmusának átvételéhez kell - biztonságérzet
kialakításához szükségesek
lovon való helyes ülés megtanulása, rendszeres begyakorlása
a gyakorlatok során, ülésbiztonság kialakítása
aktív, minden izomra kiterjedő izommunka és izomerősítés
elérése a lépésben haladó ló hátán eszközzel vagy eszköz nélkül végzett
egyszerű kar-, láb- és törzsgyakorlatokkal
a gyermek téri tájékozódásának fejlesztése a természeti
tárgyak megmutogatásával, megnevezésével, a környezet megfigyelésével
a szimmetria megéreztetése, a test középvonalának érzése, a
helyes testséma, a magukról kialakított testkép fejlesztése
a gyermekek figyelmének elvonása saját problémáikról,
nehézségeikről, esetleges félelmeikről különböző eszközökkel (labda, kiskarika,
nagykarika, vödör, bóják) végzett gyakorlatokkal
a napjainkban oly gyakori tartáshibák, gerincproblémák
(kisfokú gerincferdülés esetén is) és tartási rendellenségek kialakulásának
prevenciója vagy a már kialakult probléma korrigálása lépésben haladó ló hátán
végzett has- és hátizom-erősítő gyakorlatokkal
az egymásra figyelés, az egymás segítésének képességének
fejlesztése annak érdekében, hogy megtanulják: kellő fegyelmezettség,
önfegyelem és önuralom híján figyelmetlenségük, rendetlenkedésük komoly
veszélyt jelenthet magukra és társaikra nézve is
bátorság, ügyesség, kitartás fejlesztése - egyes esetekben
az ügetés jármód megismerése, kipróbálása az emberi
mozgástól szokatlan diagonális szinkronmozgás megéreztetése érdekében
A lovagoltatás során a különböző
érzékszervek, analizátorok a külső, belső érzékelés állandó, folyamatos változó
hatása alatt állnak. Az állandó ritmusos mozgáshatást gyakorol a haptikus, taktilis, kinesztetikus
érzékelés alakulására, fejlődésére. A lovaglással összefüggő új térátélés
élménye, valamint a mozgó lóhoz való folyamatos alkalmazkodás segíti a pszichés
és kognitív funkcióikban károsodott gyerekek figyelmének fejlődését. A
tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyerekek figyelme tartósabbá nehezebben
elterelhetővé válhat.
A lovaglás körülményeinél fogva
alkalmas a korábban elsajátított mozgássémák (egyensúly, gyorsaság, ügyesség,
gyakorlottság) javítására, finomítására valamint az új helyzethez igazodó
mozgások megtanítására. Mindez nagyfokú figyelmet és koncentrációt igényel a
lovasoktól. A mozgáskoordináció következtében
a gyerekek mozgása rendezettebbé válik
egyensúlyérzékük, téri orientációjuk javul
tartáshibájuk mérséklődik
nagy és finommozgásaik pontosabbakká válnak
fejlődik ritmusérzékük
fokozódik erőnlétük, nő edzettségük
Maga a lovaglási helyzet megkívánja a
lovastól, hogy a ló mozgása közben cselekedjen és
ehhez képest gondolkodjon. A lovaglás során megvalósuló folyamatos mozgás
cselekvésvezérléshez igazodó gondolkodási reakciót igényel. A gondolkodási
reakció befolyásolható a ló jármódjának,
mozgásgyorsaságának, a lovaglási területnek és az ehhez kapcsolt cselekvésnek
együttes megváltoztatásával. A gondolkodással szoros összefüggésben van a
beszéd is. A lovaglás nagyon jó lehetőséget kínál a kommunikáció fejlesztéséhez
is. A szóbeli utasítások, a bemutatással egybekötött magyarázatok mind a beszéd
megértését, a passzív és az aktív szókincset egyaránt fejlesztik. A gyerekek
gyakran szavakkal is kísérik a gyakorlatokat ez mind a feladatok könnyebb
bevésését, mind a beszédkésztetést, a beszédkedvet és a szókincset egyaránt
növeli. A lovon ülve egyébként is sokkal oldottabbak, közlékenyebbek, szeretnek
beszélni a lóhoz is. Emellett a foglalkozás vezetőjével és a tárasakkal is
kommunikálni kell. Különösen autista vagy autisztikus személyiségvonásokkal rendelkező gyerekek
esetében van különösen fontos szerepe a kommunikáció fejlesztésének. Ezt még
elősegíthetik kis mondókák is.
A lovaglás elképzelhetetlen a másik
fél figyelembevétele nélkül. Legyen szó akár a lóról, akár a többi társról vagy
a lovardai környezet egyéb szereplőiről. A lovaglási környezet sok olyan elemet
tartalmaz követelményeiben, amelyek a szocializálódást spontán vagy szervezett
módon segítik elő. Értékes segítséget jelenthet ebben a tekintetben a lóval,
lovaglással való érzelmi motiváltság. A foglalkozások során megtanulnak
együttműködni egymással, segíteni a társaknak. A lovaglás fejleszti az
önállóságot, aktivitást, a foglalkozásokon alkalmazott játékok fokozzák a
találékonyságot, a problémamegoldást. A gyerekek számos pozitív megerősítéshez
jutnak a feladatok, gyakorlatok elvégzése során. A sikerélmény önértékelésükre,
énképükre is pozitívan hat és nem utolsó sorban ennél eredményesebb motiváló
tényező sem sok van. Mindezen szakmai szempontok és eredmények mellett
számunkra talán a legfontosabb dolog, hogy a gyerekek oldottak, vidámak a
foglalkozásokon, élvezik a lovakkal és társaikkal való együttlétet és
együttműködést, s nem egyszer számolják az ujjaikon
hogy hányat kell még aludniuk, hogy újra jöhessenek lovagolni